هوشمند سازی مراکز گردشگری

گردشگری هوشمند چیست؟

 
 
گردشگری هوشمند چیست؟

بررسی گردشگری هوشمند

طبق اخبار سازمان ملل، تا سال 2030، 1.8 میلیارد نفر در جهان سفر خواهند کرد. برای پذیرش این حجم از مسافران، کشورها به گردشگری هوشمند به عنوان ابزاری برای ساده‌سازی و بهبود زیرساخت‌های گردشگری نگاه می‌کنند.

گردشگری هوشمند یک رویکرد تحول آفرین به صنعت سفر است که گردشگری و مهمان نوازی را از طریق فناوری نوآورانه و راه حل های مبتنی بر داده تسهیل می کند.

مفهوم گردشگری هوشمند از پتانسیل ابزارهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای ادغام اطلاعات و خدمات دیجیتال در تجربه گردشگری به طور یکپارچه استفاده می کند.

هدف این است که به گردشگران گزینه های سفر شخصی تر، راحت تر، کارآمدتر و ایمن تر ارائه شود. همچنین با ترویج رشد اقتصادی، حفاظت و برجسته سازی میراث فرهنگی و کاهش اثرات زیست محیطی صنعت گردشگری به کشورهای میزبان کمک می کند.

علاوه بر این، با سرمایه گذاری و توسعه فناوری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری، کشورهای میزبان می توانند تعامل بازدیدکنندگان را تقویت کرده و درآمد توریستی بیشتری را جذب کنند.

گردشگری هوشمند در اتحادیه اروپا (EU) سرچشمه گرفته است و در حال حاضر نتایج بزرگی را در بسیاری از کشورهای اروپایی و جاهای دیگر نشان می دهد.

مفهوم گردشگری هوشمند اتحادیه اروپا می تواند به صورت راه حل های مختلفی از جمله حمل و نقل کارآمدتر، دسترسی سراسر کشور به وای فای رایگان، هشدارهای خودکار در مورد الگوهای ترافیکی یا حوادث عمومی، گذرنامه های الکترونیکی برای سایت های فرهنگی که می توان به صورت آنلاین به دست آورد، گزینه های حمل و نقل الکتریکی، تجلی یابد. و خیلی بیشتر.

توانمندسازی گردشگری هوشمند برای تجارب سفر پایدار

راه‌های زیادی وجود دارد که کشورها می‌توانند از شیوه‌های گردشگری هوشمند استفاده کنند.

اول، آنها باید برای پذیرش فناوری های نوآورانه برای حمایت از محصولات و خدمات جدید گردشگری که با اهداف گردشگری هوشمند همسو هستند، آماده باشند. آنها همچنین باید به دنبال راه هایی برای ترویج و ترکیب شیوه های پایدار برای بهبود طول عمر جوامع و اقتصاد خود باشند.

گردشگری هوشمند همچنین به همکاری بین کشورها و شهرها برای تقویت گفتگو، به اشتراک گذاشتن شیوه های موفق و توسعه پایگاه دانش بین شهری و بین المللی برای آینده متکی است.

برخی از کاربردهای عملی گردشگری هوشمند شامل برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، وب‌سایت‌ها و دستگاه‌های IoT (اینترنت اشیا) است که راه‌حل‌های انعطاف‌پذیری را از نقاط تماس دیجیتال مختلف در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

اپلیکیشن‌های موبایل و وب‌سایت‌ها می‌توانند راهی عالی برای ارتباط گردشگران در حال حرکت باشند. آنها می توانند در سراسر کشور استفاده شوند و دسترسی به آنها آسان است.

آنها می توانند طوری طراحی شوند که اطلاعات بلادرنگی در مورد جاذبه ها، حمل و نقل یا رویدادها ارائه دهند. آنها همچنین می توانند یک ویژگی چت بات برای جستجوی اطلاعات گردشگران بدون مراجعه به دفتر گردشگری آجر و ملات داشته باشند.

برنامه‌های دیجیتال گردشگری هوشمند می‌توانند توصیه‌هایی را بر اساس ترجیحات فردی ارائه دهند و حتی می‌توانند واقعیت افزوده را برای ارائه تجربیات تعاملی و همهجانبه در مکان‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی ترکیب کنند.

بهتر از آن، ترکیب راه‌حل‌های فناوری بیشتر می‌تواند ردپای کربن بخش گردشگری محلی را با کاهش نیاز به رانندگی بیش از حد و محصولات کاغذی کاهش دهد.

برای کشورهای میزبان، داده‌های جمع‌آوری‌شده از نقاط تماس مختلف می‌تواند برای به دست آوردن بینش‌های ارزشمند در مورد رفتار بازدیدکنندگان استفاده شود.

این به آنها کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی مناسبی ایجاد کنند و استفاده از منابع را برای مدیریت گردشگری موثرتر و کارآمدتر بهبود بخشند.

برنامه‌های کاربردی گردشگری هوشمند می‌توانند در نحوه تعامل مسافران با مقاصد، افزایش راحتی، شخصی‌سازی و پایداری نقش اساسی داشته باشند.

مقاصد هوشمند گردشگری

بسیاری از مقاصد در حال حاضر شاهد نتایج عالی از پیاده سازی راه حل ها و ابزارهای گردشگری هوشمند هستند. در اینجا برخی از مکان‌هایی که با نمونه‌های خلاقانه خود از گردشگری هوشمند الهام‌بخش جهان هستند آورده شده است:

مالزی

چارچوب شهر هوشمند مالزی (MSCF)، بخشی از ابتکار گردشگری هوشمند 4.0 به رهبری وزیر گردشگری، داتو سری محمد نذری عبدالعزیز، یک موفقیت بین المللی محسوب می شود. هدف اولیه این پروژه غلبه بر چالش‌های شهری در سطح محلی با اجرای راه‌حل‌های هوشمند برای «ارائه ناکارآمد خدمات شهری، آلودگی محیط‌زیست و تراکم ترافیک» بود.

گوتنبرگ، سوئدگوتنبرگ، سوئد

این شهر کوچک در سوئد توسط شاخص پایداری جهانی مقصد به عنوان پایدارترین مقصد جهان شناخته شده است و برنده پایتخت های گردشگری هوشمند اروپا در سال 2020 بوده است.

بازدیدکنندگان گوتنبرگ پوشش گسترده 4G، شبکه های هوشمند ترافیک و برق و سیستم های حمل و نقل عمومی بهینه را تجربه خواهند کرد.

این شهر همچنین دارای وب سایت آموزنده خود با عملکرد چت بلادرنگ است.

92 درصد از هتل های شهر و 100 درصد از امکانات جلسه دارای گواهی سازگاری با محیط زیست هستند.

بازدیدکنندگانی که در رویدادهای بزرگ شرکت می‌کنند، می‌توانند مطمئن باشند که محل برگزاری و رویداد برای پایداری هر چه بیشتر بهینه‌سازی شده‌اند.

مالاگا، اسپانیامالاگا، اسپانیا

مالاگا یکی دیگر از برندگان پایتخت‌های اروپایی گردشگری هوشمند در سال 2020 بود و اکنون سال‌هاست که سخت تلاش می‌کند تا گزینه‌های پایدارتر و قابل دسترس‌تری را برای گردشگران ترکیب کند.

این شهر دارای روشنایی LED، ایستگاه‌های کرایه دوچرخه، مسیرهای دوچرخه‌سواری به طول 40 کیلومتر و سیستم‌های آبیاری هوشمند برای باغ‌ها و پارک‌های عمومی است. طرح بخش کیفیت هوای مالاگا و سیستم‌های مدیریت پسماند آن هر دو تلاش‌های حیاتی برای بهبود کیفیت زندگی در شهر هستند.

مالاگا انرژی زیادی را صرف حفاظت و بهبود فضاهای طبیعی خود برای ایجاد محیط های پایدارتر برای حیوانات و گیاهان محلی کرده است.

همچنین مرکز هنر و فرهنگ است و بسیاری از موزه‌های در کلاس جهانی برای دسترسی گردشگران و ساکنان خارجی طراحی شده‌اند.

هلسینکی، فنلاندهلسینکی، فنلاند

هلسینکی که به عنوان پایتخت گردشگری هوشمند اروپا در سال 2019 نامگذاری شده است، چندین راه حل حمل و نقل عمومی هوشمند از جمله اتوبوس های بدون راننده، مسیرهای دوچرخه، خودروهای برقی و غیره را توسعه داده است.

آنها همچنین “Helsinki Helpers” را در سراسر شهر نصب کردند که می تواند به چندین زبان کمک کند. بازدیدکنندگان می توانند از نقشه راه هلسینکی استفاده کنند که گردشگران را راهنمایی می کند و از ازدحام بیش از حد صاحبان مشاغل و ساکنان محلی جلوگیری می کند.

هلسینکی امیدوار است تا سال 2035 کربن خنثی شود.

لیوبلیانا، اسلوونیلیوبلیانا، اسلوونی

لیوبلیانا راه حل های برنامه ریزی شهری دیجیتال را بالا می برد. پایتخت اسلوونی برنده جایزه پایتخت سبز اروپا در سال 2016 بود و از آن زمان تاکنون جوایزی را برای ادغام یکپارچه فناوری با سنت دریافت کرده است.

20 درصد کل شهر را فضای طبیعی حفاظت شده تشکیل می دهد و تاکید زیادی بر فضاهای عمومی است.

حتی اگر وسایل نقلیه شخصی در مرکز شهر ممنوع است، بازدیدکنندگان برای رفت و آمد مشکلی نخواهند داشت.

لیوبلیانا یک سیستم حمل و نقل یکپارچه دارد که به دارندگان کارت URBANA این امکان را می دهد که سوار اتوبوس شوند، دوچرخه مشترک کرایه کنند، هزینه پارکینگ را پرداخت کنند یا با تله کابین به قلعه لیوبلیانا بروند.

توریست ها وب سایت و برنامه Visit Ljubljana را دوست خواهند داشت که به طور منظم به روز می شود، چند زبانه است و از طریق شبکه WiFree Ljubljana در دسترس است که در سراسر شهر به مدت یک ساعت رایگان در روز یا نامحدود با هزینه اندک در دسترس است.

بررسی کاربردهای گردشگری هوشمند

مفهوم گردشگری هوشمند شامل چندین نوع و برنامه است که هر کدام برای بهبود جنبه های مختلف تجربه سفر طراحی شده اند.

این انواع شامل سیستم های مدیریت مقصد است که از تجزیه و تحلیل داده ها و فناوری اینترنت اشیا برای بهینه سازی تخصیص منابع و بهبود پایداری استفاده می کنند.

نوع دیگر راه حل های اطلاعاتی مناسب است. برنامه‌های موبایل و وب‌سایت‌هایی که اطلاعات بی‌درنگ ارائه می‌کنند برای یک ابتکار گردشگری هوشمند بسیار مهم هستند.

این راه حل های راحت می توانند کمک ناوبری و توصیه های شخصی برای جاذبه ها یا غذاخوری ها را ارائه دهند.

گردشگری هوشمند همچنین می تواند شامل راه حل های واقعیت افزوده و مجازی باشد. AR و VR، به ترتیب، می‌توانند تجربیات آموزشی و همهجانبه‌ای ایجاد کنند که گردشگران بتوانند با آن درگیر شوند.

این نوع راه حل ها به ویژه در مکان های تاریخی یا جاذبه های فرهنگی موثر هستند.

یکی دیگر از انواع گردشگری هوشمند، پیاده سازی سیستم های حمل و نقل هوشمند است.

این سیستم‌ها اطلاعات بی‌درنگ در مورد ترافیک، حمل‌ونقل عمومی، راه‌حل‌های پارک هوشمند موجود و اشتراک‌گذاری سواری را برای ایجاد تحرک محلی بدون درز ترکیب می‌کنند.

این همچنین با کاهش مشکلات ترافیکی، آلودگی صوتی و ازدحام بیش از حد در نزدیکی محله‌های مسکونی به نفع ساکنان است.

اقدامات ایمنی نوآورانه یکی دیگر از بخش های بسیار مهم گردشگری هوشمند است.

گردشگران می خواهند بدانند هنگام سفر در دستان خوبی هستند. کشورهای میزبان یا شهرهای میزبان می‌توانند دوربین‌های نظارتی، سیستم‌های هشدار اضطراری و نظارت بر جمعیت را برای ایجاد یک بخش گردشگری امن‌تر و به خوبی اجرا کنند.

مزایای گردشگری هوشمند

گردشگری هوشمند هم برای گردشگران و هم برای ساکنان محلی سودمند است.

برای گردشگران، راحتی بیشتر و دسترسی آسان تر به اطلاعات زمان واقعی در مورد جاذبه ها، گزینه های حمل و نقل و خدمات موجود را فراهم می کند.

همچنین برنامه ریزی و ناوبری را کارآمدتر می کند.

ویژگی‌های ایمنی هوشمند آرامش بیشتری را ارائه می‌کنند، در حالی که تجربیات AR/VR به سایت‌های مورد علاقه آنها جان می‌بخشد.

برای مقصد میزبان، گردشگری هوشمند بهتر می‌تواند آن‌ها را برای تعداد بیشتری از گردشگران آماده کند و بخش گردشگری آن‌ها را برای سال‌های متمادی به خوبی اجرا کند. ترویج شیوه های پایدار و گردشگری مسئولانه به حفاظت از محیط زیست و میراث محلی کمک می کند.

سیستم‌های حمل‌ونقل بهبودیافته، ویژگی‌های ایمنی و نظارت بر جامعه نیز با ارائه تسهیلات محلی بیشتر به ساکنان سود می‌رساند. مقاصد میزبان نیز از دستیابی به سهمیه های توریستی و تقویت رشد اقتصادی بیشتر سود می برند.

گردشگری هوشمند یک برد برد هم برای بازدیدکنندگان و هم برای مقاصد است.

این یک تجربه گردشگری یکپارچه تر و لذت بخش تر را فراهم می کند و در عین حال درآمد را برای مقاصد افزایش می دهد تا محصولات، خدمات، سیستم های عمومی و منابع خود را به طور مداوم بهبود بخشند.

راهبردهای پیاده سازی گردشگری هوشمند

پیاده‌سازی زیرساخت‌های هوشمند گردشگری هوشمند نیازمند رویکردی جامع است که به اهداف بلندمدت و تأثیر پروژه‌های پیشنهادی نگاه می‌کند.

ذینفعان باید همکاری نزدیکی داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که اهداف آنها با اصول گردشگری هوشمند و همچنین نیازهای منحصر به فرد هر منطقه مطابقت دارد.

انجام تحقیقات گامی اساسی برای اطمینان از بهره مندی گردشگران و ساکنان از تغییرات پیشنهادی است.

پس از تدوین یک طرح، مدیران پروژه باید منابع مالی و سرمایه گذاری مناسب را برای اجرای ایده های خود تضمین کنند.

آنها باید در مورد فناوری مانند حسگرهای اینترنت اشیا، برنامه های تلفن همراه و سیستم های تجزیه و تحلیل داده که به بهترین وجه با اهداف آنها هماهنگ است تصمیم بگیرند و شروع به ایجاد بودجه کنند.

البته، آنها باید مدبرانه پیش بروند و پایداری را به عنوان یک اصل راهنما حفظ کنند و تا جایی که ممکن است، شیوه های سازگار با محیط زیست را در خود جای دهند.

با توسعه پروژه‌ها و اجرایی شدن راه‌حل‌های گردشگری هوشمند، مقصد می‌تواند شروع به تخصیص درآمد به پروژه‌های جدید، از جمله سیستم‌های حمل‌ونقل بزرگ‌تر و پلت‌فرم‌های اطلاعات دیجیتال کند.

این سیستم های توسعه یافته به تخصص و آموزش نیاز دارند و به ایجاد شغل محلی کمک می کنند.

جوامع محلی می توانند از درآمد حاصل از گردشگری هوشمند بهره مند شوند و از ابزارهای جدید پیاده سازی شده در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

یک طرح گردشگری هوشمند که به خوبی اجرا شده است باید پویا، انعطاف پذیر و مشارکتی باشد.

این باید فضایی را برای توسعه بیشتر بگذارد و دائماً چگونگی بهبود تجربه توریستی را در حین محافظت از گنجینه‌های محلی، تاریخ و محیط طبیعی برای آینده مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

در این عصر پیشرفت های سریع فناوری، گردشگری هوشمند به عنوان شاهدی بر قدرت دگرگون کننده نوآوری در صنعت سفر است.

همانطور که ما در دنیایی به طور فزاینده ای به هم پیوسته حرکت می کنیم، برنامه های کاربردی گردشگری هوشمند همچنان در راه کشف مقاصد جدید انقلابی ایجاد می کند.

این فقط در مورد راحتی و شخصی سازی نیست. این در مورد ایجاد یک مسیر پایدار و ایمن به سمت تجربه های سفر به یاد ماندنی است. آینده گردشگری، غیرقابل انکار، هوشمندانه‌تر و امیدوارکننده‌تر از هر زمان دیگری است، و نگاهی اجمالی به دنیایی ارائه می‌کند که در آن سفر به‌طور یکپارچه بهترین فناوری را با جوهر ماجراجویی ترکیب می‌کند.


چاپ   ایمیل
Image

چتروم



سبد خرید

هیچ موردی در سبد خرید نیست

آدرس دفتر مرکزی

ایران -تهران -شهرک اکباتان فاز یک
خیابان شهید نفیسی ساختمان صبا طبقه چهار واحد هشت

تماس با ما

98-21-91011132+
98-993-8504687+

logo-samandehi