ارائه خدمات حق العمل کاری کالا هوانوردی

به قراردادی می گویند که باعث می شود یک شخص وکالت یا نماینده صاحب کالا را بر عهده می گیرد. این شخص حقیقی یا حقوقی بوده و به او حق العمل کار می گویند. به شخصی که کالا یا جنس مورد نظر را برای حق العمل کار می فرستد، در اصطلاح ” آمر” می گویند. فرق حق العمل کار با کار وکالت این است که این شخص با اسم خود و به نمایندگی از موکل خود کار مورد نظر را انجام می دهد. 

همچنین این کار با عمل دلالی فرق زیادی دارد، حق العمل کار نماینده قانونی آمر است و برای کار خود به آن شخص تعهد می دهد. اما دلال هیچ تعهدی نداشته و به غیر از اجازه مخصوص نمی تواند کالایی را از گمرک ترخیص کند. وظایفی حق العمل کار باید انجام دهد تا آمر را راضی نگه دارد. این موارد انجام دادن دستورات، بیمه کردن اجناس، معامله های اعتباری و غیره است. ثبت سفارش کالا برای کالاهای خارجی خریداری شده در سیستم وزارت بازرگانی انجام می شود.

وظیفه های یک کارگزار گمرک

یک کارگزار گمرک باید تمام دستورات مالک کالا را، در جهت ترخیص کردن کالا به درستی انجام دهد. این شخص از طرف صاحب آن کالا، فردی کاملا قابل اطمینان و اعتماد است. وی نباید دخالتی در امور صاحب کالا انجام دهد، زیرا ممکن است باعث کدورت بین دو طرف شود. وی تنها در جهت سود کردن و رضایت مالک کالا بر اساس عمل کردن به تمام قوانین مطرح کشور کار می کند. اگر که مالک کالا از او درخواست کند، وی می تواند تمام مراحل دیگر صادرات و همچنین واردات کالا را پیگیری کند.

روند گرفتن کارت حق العمل کاری

جهت گرفتن این کارت باید در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت نام کنید و حتما کارت بازرگانی خود را دریافت کنید. بعد از آن باید در آزمونی به اسم آزمون حق العمل کاری شرکت کرده و قبول شوید. قبل از شرکت در آزمون و همچنین گرفتن پروانه وکالت حق العمل کاری باید یکسری الزامات را داشته باشید. این ضروریات از این قبیل هستند:

  • شخص داوطلب تبعه ایران است
  • سن فرد متقاضی از بیست و پنج سال بیشتر نیست
  • این شخص سابقه کیفری نداشته و سابقه محکوم شدن به جرم و جنایت ندارد
  • این فرد نباید در هیچ ارگان یا سازمان دولتی مشغول نبوده و کارمند دولت نیست
  • این شخص در نهایت در آزمون امور گمرکی و امتحان آیین نامه که در هرسال توسط گمرک برگزار می شود، شرکت کرده و قبول می شود

درباره وظایف حق العمل کار

باید کارهایی که امرکننده یا آمر خود می گوید را به خوبی انجام دهد. در صورتی که آمر خود به او دستور دهد، می تواند معامله ای را به نام خود انجام دهد. .به غیر از این مورد این شخص در هیچ معامله ای ذی نفع نیست. وی باید به صورت دقیقا و با جزئیات به امرکننده خود گزارش و اطلاع رسانی کند. حق العمل کار باید در انجام کارهای خود، نهایت امانت داری را به خرج دهد. حق العمل کار باید اطلاعات را پیش خود محفوظ نگه دارد و از درز کردن آن به جاهای دیگر خودداری کند.

حق العمل کار گمرک

Customs Broker به فرد یا شخصی می گویند، که دارای جایگاه حقیقی و حقوقی بوده و از طرف مالک کالا یا جنس اقدام می کند. این شخص با حضور یافتن در گمرک مورد نظر، اقدام به ترخیص کالا می کند. به این نوع از افراد که از طرف مالک کالا اقدام به به ترخیص کالا می کند، ترخیص کار گفته می شود. البته این شخص باید پروانه کارگزاری گمرک را دریافت بکند.

بخشنامه گمرک

بخشنامه ها معمولا توسط وزیرها به افرادی که در حوزه آن ها کار می کنند، اطلاق می شود. مطابق قرارداد میان گمرک و دبیرخانه مناطق آزاد کشور، سازمان های اجرایی این مناطق قبض انبارهای الکترونیکی را به گمرکات اعلام می کنند. مطابق با آیین نامه اجرایی گمرک، فرد اظهارکننده کالا باید اصل سند های حمل یا تصویر تصدیق شده آن توسط شرکت بین المللی را به گمرک ارائه کند. افراد اظهارکننده باید تعداد واحد کالا را به درستی در باکس مورد نظر (باکس شماره 41) اظهار نامه درج کنند. مورد هایی که مالکان کالا یا کارگزاران گمرکی کارمندی را برای عمل تشریفات گمرکی منتسب می کنند، در تک تک موارد با گرفتن لیست بیمه مورد نظر و سندهای هویت ایشان، صحت مراتب را اثبات کنند. 

حق العمل کاری در قانون تجارت

حق العمل کاری با کار وکالت تفاوت دارد زیرا بسیاری از افراد، این عمل را با وکالت یکی می دانند. در کار وکالت، وکیل به نیابت از موکل خود کار را انجام می دهد ولی حق العمل کاری شخص نمی داند که برای چه کسی معامله را انجام می دهد. طبق ماده دوم بند 3 از قوانین تجارت، حق العمل کار را به عنوان تاجر حساب می کنند. حق العمل کار با دلال نیز فرق می کند و دلال هیچ تعهد کتبی نسبت به معامله یا کار خود ندارد. حق العمل کار باید شخصی که می خواهد برای او اقدام کند را در جریان تمام جزییات بگذارد. در صورت دستور شخص مورد نظر، حق العمل کار باید اموال یا کالاهای مورد نظر را بیمه کند. در صورت حق العمل کار، مورد قصد معامله یا کار را به قیمتی کمتر بفروشد طبق ماده 363 قوانین تجارت، وی باید مسئولیت آن را قبول کند.

فعالیت بازرگانی حق العمل کاران

حق العمل کاران برخلاف تصور دیگران، می توانند فعالیت های بازرگانی و اقتصادی متعددی را انجام دهند. حق العمل کار می تواند، خود از طریق ثبت یک شرکت فعالیت تجاری انجام دهد. وی می تواند به صورت کاملا مستقیم کار واردات کالا و صادرات را برای انواع شرکت های بازرگانی انجام دهد. همچنین وی می تواند به صورت کارمند گیری برای انواع شرکت های تولیدی و بازرگانی کارها و فعالیت های بازرگانی انجام دهد. البته در این بین ممکن است یکی از این شرکت ها را به واسطه کاری که می کنید، شما را شناخته و جذب کار شوید.

ثبت شرکت حق العمل کاری

قوانین تجارت در کشور ایران هیچ نوع شرطی را برای کسی که حق العمل کار شود و همین طور شرکت ثبت کند، در نظر نگرفته است. برای ثبت شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود حق العمل کاری، داشتن یکسری شرایط ضروری است. این موارد لازم که باید برای زدن یک شرکت رعایت کنید، شامل مواردی است که در زیر می آید:

  • این شرکت دارای سه نفر عضو قانونی بوده که سن آن ها از هجده سال بیشتر است.
  • در آغاز تاسیس شرکت، حداقل سی و پنج درصد به حساب شرکت مورد نظر تودیع می شود.
  • در صورتی که سرمایه شرکت غیر نقدی است، در اظهارنامه به صورت جداگانه منتشر می شود.
  • سرمایه شرکت توسط موسسین تامین شده و اساسنامه شرکت توسط کلیه سهامداران امضا گردیده است.
  • کسانی که عضو هیات مدیره هستند حداقل دو نفر بوده و خود عضو ها و هیات مدیره حداقل یک سهم دارند.

راه های حسابداری ثبت در حق العمل کاری

در حسابداری ثبت دو نوع روش بهای تمام شده و روش سیاهه وجود دارد. در روشی به اسم “بهای تمام شده” در دفتر های آمر، یک حساب به اسم کالای امانی در نظر گرفته می شود. همچنین در این روش تمام هزینه های حق العمل کار، به کسی که بدهکار این حساب است، منظور می شود. موقع فروختن کالا توسط حق العمل کار یا درج کردن موجودی جنس اتمام حق العمل کار، به بستانکار این حساب منظور می گردد. روش دوم، روش قیمت تمام شده به اضافه چند درصد است، که به آن روش “سیاهه” می گویند. ثبت هایی که انجام می شود، مثل روش بهای تمام شده است. در روش “سیاهه” برخی از حسابها مثل کالای ارسالی، کالای برگشتی به آمر، موجودی آخر دوره و موجودی کالای امانی اول دوره باید برای اندازه گیری دقیق و درست قیمت تمام شده ثبت گردند.

قرارداد حق العمل کاری صادرات

قرارداد حق العمل کاری صادرات شامل موارد مختلفی است که بین تاجر و حق العمل کار انجام می شود. بند تضمین یکی از مواردی است که بین طرفین امضا می شود که بیشتر برای صحت سلامتی کالا یا جنس است. موضوع قرارداد باید با جزئیات بسیار دقیق بوده و تمام کارها کاملا مشخص شود. نحوه حل اختلاف نیز در قرارداد گنجانده شود ولی معمولا بازرگانان اختلافات خود را از طریق داوری حل می کنند. مدت قرار داد در دست دو طرف است و با توافق یکدیگر بدست می آید. هزینه قرارداد نیز از دیگر مواردی است که به صورت تقریبی براساس کارهای آینده انجام می شود. مالیات از دیگر مواردی است که شامل هزینه هایی مثل گمرک و صادرات کالا می شود، مقدار آن در قرارداد حتما ذکر می گردد. قطعا بندهای دیگری هم بر اساس رضایت طرفین، قابلیت درج شدن در قرارداد مذکور را دارد.

وظایف یک کارشناس گمرک

ابتدا باید بدانید که یک کارشناس گمرک بر اساس سازمان و یا قسمتی که به فعالیت می پردازد، کارهای متفاوتی را انجام می دهد. وی باید مانع از خروج کالاهایی که غیر مجاز هستند، جلوگیری به عمل آورد. باید از مسافرها، مدارک و کالاهای آن ها بازرسی به عمل آورد. وی باید پروانه های گمرکی را پس از ارزیابی کردن صادر کند. پس از ترخیص کردن کالا، باید اظهارنامه های گمرکی را به طور دقیقی کنترل کند. وی باید ارزش واقعی و صحت کالا را بررسی و مورد سنجش قرار دهد. ممکن است افرادی مثل بازرگانان به گمرک مراجعه کرده و به احتمال زیاد سوال یا ابهامی دارند. در این حالت کارشناس گمرکی آماده پاسخگویی به تمام افراد و اشخاص است و این نوع سوالات را به خوبی جواب می دهد. پس با همه این موارد، می توان گفت که کارشناس گمرک وظیفه های متعددی دارد.

مهارت های لازم برای شغل کارشناس گمرکی

برای یک کارشناس گمرک بودن، شما باید علم و تخصص خود را افزایش دهید. مهمترین مهارت که باید یاد بگیرید، آگاهی داشتن از کلیه قانون های و ضوابط گمرکی به روز است. شما باید روابط انسانی و ارتباطات خود را بالا ببرید، زیرا افرادی از قبیل تاجران یا کارشناسان سوالات زیادی معمولا از شما دارند. باید رفتاری بسیار با اطمینان و جدی با افراد داشته ولی بسیار محترمانه با آن ها برخورد کنید. با قدرت تصمیم گیری به موقع و شایسته در مواقع ضروری به سوالات مختلف پاسخ دهید. باید حواس شما جمع بوده و امور را با جزئیات بالایی نگاه کنید. باید نسبت به انواع کالاها و جنس های مختلف، شناخت خوبی کسب کنید.

میزان تحصیلات، آینده شغلی و حقوق کارشناس گمرک

کسانی که به این شغل جذاب و دارای چالش علاقه مند هستند، باید در رشته های مرتبط ادامه تحصیل دهند. رشته های مقطع  لیسانس مدیریت گمرکی، امور گمرکی و غیره بسیار برای این کار مناسب هستند. همچنین رشته ها یا گرایش های مرتبط با حقوق مثل حقوق نفت و گاز، حقوق بین الملل و غیره جذب بازار کار می شوند. کارشناس گمرک در سازمان ها، نهاد ها و شرکت های تجاری گوناگون جذب بازار کار می شوند. این سازمان ها و نهاد ها در داخل خود حتما یک بخش خارجی دارند که به وجود شخصی به اسم کارشناس گمرکی نیاز دارند. حقوق کارشناسانی که در امور گمرکی فعالیت می کنند، مطابق با قوانین “مدیریت خدمات کشوری” است

اسناد مثبت گمرکی و تعهد ترانزیت

به سند هایی که نشان دهنده ورود کالا به کشور از طریق مجاری قانونی و توسط صادر کردن سند ها است، اسناد مثبته گمرکی می گویند. این نوع سند ها با تشریفات قانونی گمرکی وارد کشور شده اند. اگر اطلاعات اسناد کامل نادرست تلقی گردد، به آن ها اسناد سیاهه می گویند. خصوصیات این اسناد برعکس اسناد مثبته بوده و خصوصیت ها و یژگی های کالا به درستی ذکر نشده است. تعهد ترانزیت در واقع یک سند است که توسط گمرک تنظیم می شود. این سند باعث می شود که کالاها بدون هیچگونه پرداخت حقوق عوارض ورودی، حمل شوند. این نوع سند ها شامل تمام ویژگی ها برای تعیین کردن حقوق است. این تهعد ترانزیت، یک تعهد تضمینی است که با مهر و موم گمرکی به دفتر گمرکی مورد نظر فرستاده می شود.

کالای مرجوعی و متروکه

به کالایی متروکه گفته می شود که مالک کالا به هردلیلی برای ترخیص کردن کالا به گمرک نرفته است. اگر سرپرست کالا هم به سراغ کالا رفته، دیر رفته و بعد از تاریخ مشخصی کالا متروکه شناخته می شود. برای قبض انبار چهار ماه و برای فرودگاه ها دو ماه  وقت لازم است تا کالای خود را ترخیص کنید. اگر بعد از این مهلت ها مراجعه کنید، کالای شما در اصطلاح کالای متروکه محسوب می شود و راهی دیگری ندارید. به کالایی مرجوعی گفته می شود که استاندارد های اجباری کشور ایران را در خود ندارد. دیگر ویژگی های این نوع کالا این است که به دلیل عدم احراز کردن شرایط به هیچ عنوان قابلیت ترخیص نداشته و باید ارجاع شوند.

گروه هوانوردی صبا تلاش خواهد کرد تا بالاترین ارزش افزوده برای همکاران، ذینفعان ، کاربران خود در صنعت هوانوردی از طریق توسعه و هوشمند سازی بازارهای هوانوردی داخلی و خارجی و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن عملیاتی تحقق یافته و با ارائه برترین خدمات هوانوردی به کاربران خود شعار "مدرن و هوشمند در هوانوردی تجارت کنید" را تحقق بخشیم. اعتماد ما به کارکنان خود به عنوان ارزشمندترین دارایی مجموعه بوده و شبکه اجرایی مرکز خدمات هوانوردی صبا را در ایجاد رضایت مجموعه های هوانوردی و کاربران سرآمدی میان شرکتهای فناوری در زمینه هوانوردی کشور یاری نموده است و با بهبود مستمر برای فعالیتهای خود در صنعت هوانوردی بر اساس استاندارد های جهانی را سرلوحه امور خود قرار داده ایم.ما در تلاش هستیم بهترین خدمات را به شرکتهای هواپیمایی ،مجموعه های هوانوردی ، فرودگاهها و مراکز آموزشی هوانوردی ارائه نماییم

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و یا دریافت خدمات به صورت تلفنی از طریق مسیر های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید. 

ارتباط با پشتیبانی گروه هوانوردی صبا

آدرس:  
ایران -تهران -شهرک اکباتان فاز یک خیابان شهید نفیسی ساختمان صبا طبقه چهار واحد هشت
تلفن:   2191011132(98)+
موبایل:   9938504687(98)+
ایمیل:   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 


چاپ   ایمیل